Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli zadajesz sobie pytania:
- czym jest system liniowy?
- czy potrzebuję systemu liniowego w moich realizacjach i instalacjach?
- czy dzięki tzw. liniówce moje usługi będą bardziej konkurencyjne?
- czy liniówka jest lepsza niż zestaw nagłośnieniowy oparty o punktowe źródła dźwięku?
- czy inwestycja w system liniowy się opłaca?
4 powody, dla których warto zdecydować się na system liniowy
1. Będziesz miał szeroką możliwość rozbudowy systemu.
- Tradycyjne moduły głosnikowe takie jak punktowe satelity nadają się świetnie do grania maksymalnie na 15 metrów w pomieszczeniach i do 25m w plenerze. Bardzo często jest to najlepszy wybór ze względu na prostotę motażu oraz charatkerystykę kierunkową. ALE...
- Jeżeli myślisz o rozwoju i realizowaniu coraz większych wydarzeń warto, abyś zainwestował w system liniowy. Małymi modułami liniowymi jak w zestawie Duke Starter bez problemu obsłużysz małe wydarzenie (np. nagłośnisz salę, nawet tę wymagającą) i zrobisz to prawdopodobnie lepiej niż używając systemu opartego o punktowe źródła dźwięku.
- Rozbudowując system liniowy do Duke MAX nagłośnisz też mały plener (do 1500 osób), a w razie potrzeby możesz dokupić lub wypożyczyć w sieci rentalowej dodatkowe zestawy i uzyskasz możliwość napędzenia imprezy z kilkutysięczną publicznością, co byłoby niemożliwe w przypadku punktowych źródeł dźwięku. (jeżeli od razu myślisz o większych imprezach sugerujemy większe rozwiązania jak Baron oraz napęd z ampracków MD - skonsultuj z nami Twoje plany)
- Pozwoli Ci to uniknąć sytuacji, w której standardowy zestaw okazuje się za słaby, a którego nie da się już rozbudować. Wtedy już nie masz wyboru - kupujesz liniówkę, tylko już kompletną i rozbudowaną. Dlatego w sytuacji, w której wiesz, że będziesz się rozwijać - postaw na system liniowy.
2. Tylko konstrukcja systemu liniowego pozwala uzyskać podobną głośność blisko sceny jak i w większej odległości od niej.
- Jest to osiągalne dzięki temu, że system złożony jest z wielu modułów. Każdy z nich precyzyjnie "celuje dźwiękiem" w różne sektory publiczności (patrz rysunek poniżej). W systemie liniowym fala rozchodzi się w sposób skupiony (czoło fali powiększa się jedynie w jednej płaszczyźnie), co pozwala na bardziej równomierne i niezawodne pokrycie dźwiękiem nagłaśnianej przestrzeni.
- Dla odmiany, w przypadku punktowych źródeł dźwięku fala rozchodzi się sferycznie (czoło fali powiększa się w obu płaszczyznach) przez co wraz ze wzrostem odległości, energia akustyczna dźwięku szybciej się rozprasza.
3. Liniówka świetnie sprawdzi się, gdy chcesz zagrać daleko
w nagłaśnianej przestrzeni.
- Punktowym źródłem dźwięku przez jego fizyczną budowę (brak skupienia fali) nie da się grać na większe odległości, co gronem modułów liniowych jest osiągalne bez przeszkód, oczywiście po uprzednim poprawnym umieszczeniu sprzętu w przestrzeni.
- Nagłaśnianie dalekich odległości jest osiągalne dzięki samej konstrukcji systemu liniowego, która sprzyja skupionemu rozchodzeniu się fali (patrz rysunek).
4. Nagłaśniając realizacje systemem liniowym zrobisz to prawdopodobnie znacznie lepiej niż jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
- Dzięki wyjątkowo skutecznym właśiwościom liniówki, jaką jest skupienie kierunkowości poszczególnych modułów zmniejszysz do minimum ilość niepożądanych odbić od sufitu, podłogi oraz innych przeszkód.
- To znacznie zminimalizuje zniekształcenia spowodowane wzajemnym znoszeniem i wzmacnianiem się fal odbitych z właściwymi. Podniesie to znacząco walory brzmieniowe naszej realizacji i zapewni odbiorcom bardzo dobre wrażenia słuchowe zarówno blisko jak i daleko od sceny.
Rys. 1*
- Przykładowa symulacja porównianie rozkładu ciśnienia akustycznego w zależności od odległości od systemu liniowego oraz od punktowego źródła dźwięku.
- Różnica jest wyraźna nie tylko w pokryciu terenu (w przypadku systemu liniowego głośność na sporej odległości od sceny jest podobna), ale także mocy akustycznej generowanej przez system na większej odległości (tutaj przykład dla 32m).
- Różnica generowanej mocy między punktowym źródłem, a źródłem liniowym może wynosić aż 15 dB mimo, że na pierwszym metrze grają tak samo głośno (140 dB).
* Rysunek jest symulacją. Określenie rozkładu dla każdej konfiguracji będzie inne i należy je wykonać indywidualnie. Rozkład zależy od parametrów takich jak długość grona względem badanej częstotliwości, charakterystyki poszczególnych komponentów, ich kierunkowości oraz mocy, rodzaju sygnału, akustyki właściwej dla nagłaśnanej przestrzeni.